Chris Landreth – bio

2Dic - by vivacomix2 - 0 - In landreth retrospective

chris

Chris Landreth (1961) dopo aver lavorato come ingegnere per anni, Chris ha deciso di intraprendere una seconda carriera come animatore. Laureatosi nel 1984 in Ingegneria Generale, consegue un Master nel 1986, in Meccanica Teorica e Applicata presso la University of Illinois. Tre anni dopo sperimenta la ricerca meccanica dei fluidi, fino a che non approccia la computer animation. Nel 1994, viene assunto per il collaudo di software di computer grafica, tra cui “film Grade” software, e di programmi, come Maya.
Come risultato, dopo questa esperienza, produce i film d’animazione “Bingo” e “The End”, che ricevono la nomination nel 1996 per un Academy Award. Poco tempo dopo, incontra Ryan Larkin, noto animatore canadese negli anni 1960 e 1970, allora recentemente caduto in abuso di alcool e droghe e senza fissa dimora. Questo gli offre lo spunto per la realizzazione del film “Ryan”, vincitore dell’Oscar per la miglior animazione nel 2005.
Collabora con il National Film Board.
Chris Landreth utilizza l’animazione CGI standard con un elemento aggiunto di quello che Chris Landreth definisce Psychorealism. Questo elemento apporta uno stile surrealista nella sua opera con deformazioni che sono funzionali alla storia e per le quali la grafica in 3D risulta molto efficace e risolutiva.

Chris Landreth (1961) after being an engineer for years, Chris quit and began a second career as an animator. He received a BS (1984) in General Engineering and a MS(1986) degree in Theoretical and Applied Mechanics at the University of Illinois. Three years following, he experimented in fluid mechanics research, until he made baby steps into the world of computer animation. Afterwards in 1994, he was hired to define, test, and sometimes even abuse computer graphics software products. Such products include “movie Grade” software, not limited to but including programs, such as Maya.
This resulted in the productions of “Bingo” and “The End”, that was nominated in 1996 for an Academy Award for Best Animated Short Film. Afterward, he met Ryan Larkin, a renowned animator in the 1960s and 1970s, who had recently fallen in a spiral of excessive drinking, cocaine abuse, and homelessness. This resulted in the 2004 production of “Ryan”, which won an Oscar in 2005.
Landreth’s collaborated with Nationa Film Board of Canada.
Chris Landreth uses standard CGI animation in his work, with the added element of what Chris calls Psychorealism. This often puts a surrealist styling into his work. As people depicted in the film get distraught, their faces distort funtionally to the story.