ANIMAYOUNG

25Nov - by vivacomix2 - 0 - In programs2019

pro_animaypung

ANIMAYOUNG  (time 75’02”)
Martedì – 10 dicembre |
Tuesday – December 10th
UDINE – cinema Centrale
Mercoledì – 11 dicembre |
Wednesday – December 11th
GORIZIA – Kinemax
Giovedì – 12 dicembre |
Thursday – December 12th
PORDENONE – Cinemazero
———————– ———————–
A Bird With No Legs
Nick Cinelli
Inghilterra, 2019, 8’55
abird

Dopo la perdita di sua moglie, il dolore di James lo paralizza dal suonare il suo amato pianoforte. Suo figlio Theo, d’altra parte, usa il sassofono per far fronte. Una sera mentre si esercita per uno spettacolo, Theo suona una specifica melodia che riapre le ferite di James. Theo coglie questo momento per aiutare a far uscire suo padre dalla depressione. Nicolas Cinelli è un regista poliedrico di San Francisco. Dopo essersi laureato in fotografia e studio d’arte presso i Claremont College fuori da Los Angeles, ha continuato a lavorare nei reparti cinematografici e artistici in una serie di progetti cinematografici, commerciali e di video musicali a Los Angeles.


Following the loss of his wife, James’ grief cripples him from playing his beloved piano. His son Theo, on the other hand, uses his saxophone to cope. One evening while practicing for a show, Theo plays a specific melody line that reopens James’ wounds. Theo seizes this moment to help lead his father out of depression. Nicolas Cinelli is a multi-faceted filmmaker from San Francisco. Graduating with a BA in Photography and Studio Art from the Claremont Colleges outside of Los Angeles, he went on to work in camera and art departments on an array of film, commercial, and music video projects in LA.

Intermission Expedition
Wiep Teeuwisse
Netherlands, 2019, 9′
intermission

Durante una vacanza un gruppo di turisti fa fatica a lasciare andare la loro frenetica vita in città e si sentono persi in un luogo scomodo e spaventoso. Una volta che imparano a rallentare il ritmo, possono finalmente trovare un po ‘di bellezza nel qui e ora. Wiep Teeuwisse (1993) ha conseguito la laurea in animazione presso la HKU University of the Arts nei Paesi Bassi. L’amore per la scienza e la natura ispira la narrazione poetica e i temi all’interno dei suoi film. Cobwebs (2012), Facing the news (2013) e Depart at 22 (2015) sono stati proiettati a livello globale.


During a sunny holiday, a flock of tourists struggle to let go of their busy city lives, and the absence of daily tasks leaves them lost in an uncomfortable and frightening place. Once they learn to slow down, they may find some beauty in the here and now. Wiep Teeuwisse (1993) received her BA in animation from HKU University of the Arts in the Netherlands. A love of science and nature inspires the poetic storytelling and themes within her films. Cobwebs (2012), Facing the news (2013) and Depart at 22 (2015) have screened globally.

Blieschow
Christoph Sarow
Germania, 2019, 9’38”
bliesckov

Vaste pianure, scenari colorati, un cane rosso, che sembra raggiungere il cielo. È così che Tom vive l’estate a Blieschow, la fattoria di suo nonno. Si sente sopraffatto dall’esuberanza della natura e si trova in una costante competizione con suo cugino, che sembra essere meglio in tutto. L’invidia inizia a crescere nel piccolo Tom. Christoph Sarow nato nel 1984 a Bergen, Rügen nella Germania orientale 2008, Laurea in Economia dei media applicati 2018, Diploma di animazione Filmakademie Baden-Württemberg.


Vast plains, colorful sceneries, a red dog, that seems to reach into the sky. This is how Tom experiences summer in Blieschow, his grandfather’s farm. He feels overwhelmed by the exuberance of nature and finds himself in a constant competition with his cousin, who is seemingly better at everything. Envy starts to grow in little Tom. Christoph Sarow born 1984 in Bergen, Rügen in east Germany 2008, Bachelor in Applied Media Economics 2018, Animation Diploma Filmakademie Baden-Württemberg.

Freeze Frame
Soetkin Verstegen
Germania, Finlandia, Francia, 2019, 5′
freezenframe

Freeze frame: la tecnica più assurda dall’invenzione dell’immagine in movimento. Attraverso un elaborato processo di duplicazione ripetuta della stessa immagine, crea l’illusione della calma. In questo film di stop motion, figure identiche svolgono il compito senza speranza di preservare blocchi di ghiaccio, come gli archivisti. I movimenti ripetitivi rianimano gli animali imprigionati al loro all’interno. Soetkin Verstegen è un regista e animatore indipendente di Bruxelles. Lavora come libera professionista per cortometraggi di animazione e serie TV e tiene seminari di animazione.


Freeze frame: the most absurd technique since the invention of the moving image. Through an elaborate process of duplicating the same image over and over again, it creates the illusion of stillness. In this stop motion film, identical figures perform the hopeless task of preserving blocks of ice, like archivists. The repetitive movements reanimate the animals captured inside. Soetkin Verstegen is an independent film maker and animator from Brussels. She works as a freelancer for animation short films and TV series and teaches animation workshops.

Uniform
Micorici Razvan
Romania, 2018, 5’2”
uniform

Il film presenta il modo in cui la popolazione nativa di un pianeta a forma rotonda reagisce all’incontro con un personaggio di diverso aspetto fisico. Quest’ultimo è un personaggio di una forma quadrata che non è accettato dagli abitanti del pianeta che cercano di modificarne la forma per farlo diventare uno di loro. Răzvan Micorici si è laureato presso la Facoltà di teatro e televisione di Cluj-Napoca, in Romania. Ha diretto “Ceea ce sunt cuvintele de dragoste pentru om”, un saggio visivo fatto di archivi. Uniform è la prima animazione di Răzvan, in cui affronta temi come intolleranza e migrazione.


The film presents the way in which the native population of a round-shaped planet reacts at the encounter with a character of a different physical appearance. The latter is a character of a square form who is not accepted by the inhabitants of the planet and it’s physically changed by force to be one of them. Răzvan Micorici graduated from the Faculty of Theatre and Television from Cluj-Napoca, Romania. He directed “Ceea ce sunt cuvintele de dragoste pentru om”, a visual essay made of archives. Uniform is the first animation of Răzvan, in which he approaches themes as intolerance and migration.

Am’I a wolf?
Amir Houshang Moein
Iran, 8′
amiawolf

Gli studenti si esibiscono in un teatro chiamato “Il lupo e le sette caprette”. Ognuno ha un ruolo. Sono totalmente presi dai loro ruoli in un modo che il confine tra realtà e recitazione raramente può essere distinto. Il bambino che ha il ruolo del lupo è condannato a essere sconfitto si sente solo e irritato. C’è un po ‘di caos. Alla fine, la presenza degli altri bambini e dei suoi amici accanto a lui lo riporta alla giusta atmosfera. Nato a Esfahan, in Iran, nel 1985, Amir Houshang Moein si è laureato in regia di animazione all’università d’arte di Teheran. È regista di animazione, concept artist in progetti di animazione.


The students are performing a theater called “The Wolf and the Seven Little Goats”. Everybody has a role. They are totally taken in by their roles in a way that the boundary between reality and acting rarely can be distinguished. Meanwhile, the child who is acting as the wolf and is doomed to be defeated feels lonely and irritated. There is a bit of chaos. At the end, the presence of other children and his friends next to him take him in the right atmosphere. Born in Esfahan, Iran in 1985, Amir Houshang Moein graduated in master degree director of animation in Art University of Tehran. He is an animation director, concept artist in animation projects.

Prelude
Rick Niebe
Italia, 2019, 1′
prelude

Distorto reperto trovato per un breve brano per pianoforte Prelude n°5 di Galina Ustvolskaya interpretato da Hayk Melikyan (2009), basato su un esperimento durante un seminario al Primanima Festival 2018 (Budaros, HUN) tenuto da Péter Lichter. Rick Niebe ha conseguito il Master in semiotica del cinema all’Università di Pisa, lavora come artista autonomo. La sua ricerca come videomaker consiste in un riutilizzo sperimentale minimo ed epigrammatico di oggetti trovati audiovisivi. Il suo lavoro è stato esposto in numerosi festival e mostre internazionali.


Tortured found footage for a short piano piece Prelude n°5 by Galina Ustvolskaya (1953) performed by Hayk Melikyan (2009) is based on an experiments during a workshop at Primanima Festival 2018 held by Péter Lichter. Rick Niebe took MA in semiotic of Cinema at Pisa University, he works as an autonomous artist. His research as videomaker consists in a minimal and epigrammatic experimental re-use of audio visual found objects. His work has been shown in several international festival and exhibitions.

2 Minutes 20
Justin Gueguen, Annastassja Delayen
Francia, 2019, 2’45”
2minutes20

Negli anni ’30, un uomo vaga in un mondo surrealista governato dal tempo. Justin Gueguen e Annastassja Delayen si sono diplomati alla scuola Pôle 3D (Roubaix, Francia). Nel 2019, hanno co-diretto il cortometraggio “2 minuti 20”.


In the 30s, a man wanders in a surrealist world ruled by time. Justin Gueguen and Annastassja Delayen have graduated from the Pôle 3D school (Roubaix, France). In 2019, they co-directed the short film “2 minutes 20”.

No Body
Haemin Ko
Inghilterra, 2019, 4’33”
nobody

Il film è un’animazione tradizionale a carboncino basata su di una poesia animata sperimentale autobiografica. E’ legato al diario del regista sulla sua esperienza di immigrazione a Londra. Sono tre icapitoli emotivi: eccitazione, frustrazione e speranza. Nato in Corea del Sud e residente a Londra. Ha studiato Belle Arti (BA, MfA in Corea del Sud) e attualmente si è laureato in animazione di carattere centrale Saint Martins MA.


A traditional charcoal animation with an autobiographical experimental animated poem. Based on directors diary about her immigration experience in London, No body is about relation of city and me through three emotional chapter. Excitement, frustration and hope. Born in South Korea and living in London. Studied fine arts (BA, MfA in South Korea)and currently graduated Central Saint Martins MA character animation course.

Heatwave
Fokion Xenos
Inghilterra, 2019, 7’14
heatwave

In estate una folla eccentrica occupa una spiaggia dell’isola greca. Man mano che il sole diventa sempre più caldo, le persone si perdono nei loro piccoli problemi personali. Negatività, stress e follia avvolgono tutti. Una bambina sfugge a questa mentalità travagliata e incoraggia tutti a saltare in acqua, ad apprezzare la vita e divertirsi! Heatwave è una commedia animata di 7 minuti dedicata a tutte le età. Animato in una tecnica ibrida tra ritagli, argilla e migliaia di pezzi di ricambio, il film esplora le nostre ridicole preoccupazioni e ansie, nonché l’importanza di abbracciare il positivo ed essere coraggiosi. Fokion è un regista / designer di Atene, in Grecia, attualmente residente nel Regno Unito.


In the summertime a quirky crowd occupies a Greek Island beach. As the sun gets increasingly hotter people get lost in their petty personal problems. Negativity, stress and madness engulfs everyone. A little girl escapes this troubled mindset and encourages everyone to jump in the water, appreciate life and have fun! Heatwave is a 7 minute comedy animated film aimed at all ages. Playfully animated in a hybrid technique between cut out, claymation and thousands of replacements pieces, the film explores our ridiculous worries and anxieties as well as the importance of embracing the positive and being brave. Fokion Xenos is a Director/Designer from Athens, Greece currently based in the UK.

In Trance It
Reinhold Bidner
2018, Austria, 6’19”
intranceit

Si tratta di un’animazione sperimentale che si basa su di una visita al Museo di storia dell’arte di Vienna. I dipinti polverosi “gridano per attirare l’attenzione” e decidono di diventare immagini in movimento e nuovi “dipinti intermedi” al fine di farsi riconoscere da un pubblico annoiato. Tutte le foto di questi dipinti sono state scattate durante questa visita e successivamente combinate in varie tecniche di animazione. Reinhold Bidner è nato a Salisburgo. Ha studiato all’Università di scienze applicate e tecnologie a Salisburgo, al Duncan College of Art, Scozia. Dal 2007 lavora in animazione e media art. Attualmente Reinhold insegna alla Art University Linz nei settori dell’animazione e del video interattivo.


Experimental Animation that is based on and inspired by a visit to Museum of Art History Vienna. Dusty paintings “scream for attention” and decide to become moving images and new “inbetween-paintings” in order to get recognized by a bored art audience. All photos of these paintings were taken during this visit and afterwards combined in various animation-techniques. Reinhold Bidner was born in Salzburg. He studied at the University for applied sciences and technologies in Salzburg, at Duncan College of Art, Scotland. Since 2007 he works in animation and media art. Currently Reinhold teaches at Art University Linz in the fields of animation and interactive video.

Florigami
Iva Ćirić
Croazia, Serbia, 2019, 5’36”
florigami

Un fiore bianco solitario cresce circondato da altre piante e ogni giorno lotta per sopravvivere. Iva Ćirić (1983) si è laureata in incisione e design del libro e ha un dottorato di ricerca. in Digital Arts presso l’Università delle Arti di Belgrado. Attualmente disegna illustrazioni e dirige cortometraggi animati. Iva lavora come assistente nel dipartimento di animazione della FAA, organizza il festival del film d’animazione Balkanima. Le piace viaggiare e visitare festival animati in tutto il mondo.


A lonely white flower grows surrounded by other plants and every day he struggles to survive. Iva Ćirić (1983) graduated with a degree in Printmaking and Book design, and has a Ph.D. in Digital Arts from the University of Arts in Belgrade. Nowadays, she has finally found herself in drawing illustrations and directing animated short films. Iva works as an assistant in the Animation department at FAA, organizes the Balkanima animated film festival. She likes to travel and visit animated festivals all around the world.