and the winner is…
PREMI 2019
PREMIO DELLA GIURIA TECNICA
AWARD of the jury
________________________________________
Winter in The Rainforest
Anu-Laura Tuttelberg
Estonia, Messico, Lituania, 2019
I pupazzi sembrano proprio finti, ridigi, di porcellana; la vita della foresta è manomessa dalla ripresa accelerata antinaturalistica, con un’acqua eccessivamente impetuosa; i fiori sono troppo belli, troppo vivi, tanto da trasferire la vita anche ad una bambola tanto perfetta da risultare del tutto improbabile. Eppure, tutte queste artificiosità tipiche della banalizzazione della tecnica cinematografica, invece che risultare fastidiose, riescono ad amalgamarsi creando un mondo talmente ricostruito da assumere la dimensione del sogno che rievoca fantasticamente ma anche poeticamente quel luogo, con quegli insetti, con quella specie di fata dal corpo rilucente rigido e morbido allo stesso tempo.
The puppets look fake, rigid, made of porcelain; forest life has been tampered with the anti-naturalistic, accelerated shooting. Water is excessively impetuous and the flowers are too beautiful, too vivid, so it seems they transfer life even to little doll so perfect that she looks improbable. And yet, all these artificialities typical of the trivialization of the cinematographic technique, instead of being annoying, manage to amalgamate themselves. In doing so they create a world overly reconstructed which takes on the dimension of a dream, evoking it at the same time in a fantastic and poetic way, with those insects, with that shining, rigid and softat thesame time, body of little porcelain fairy.
________________________________
MENZIONE SPECIALE
Special mention
Life 24
Kristjan Holm
Estonia, 2019
Essenziale, veloce, folle. Non si comprende se più anarchico o più surreale, con i moltissimi luoghi comuni che affronta, pare risolvere ma disperde. Malgrado perfino una palese crisi di identità (il doppio negativamente moltiplicato) da sciogliere dopandosi più che drogandosi. Permettendosi rimandi di una narratività negata per presupposto ma nel contempo ricercata e amalgamata dal ritmo grottescamente giocoso dell’orchestrina di ottoni.
Essential, fast, crazy. It is not clear whether it is more anarchic or more surreal, with all those commonplaces it deals with, somehow it seems it solves them but it disperses them instead. Despite even an obvious identity crisis (the dual negatively multiplied) to be resolved by doping rather than by taking drugs. It allows itself references to a denied narrative by presupposition which is at the same time sought after and amalgamated by the grotesquely playful rhythm of the brass band.
________________________________________________
AWARD of the popular jury
Theodore Ushev
Canada, Bulgaria, 2019
Partial Ranking – City by city
Competition I – Trieste | Competition II – Pordenone | Competition III – Udine |
1 – The Phisycs of Sorrow Theodore Ushev |
1 – The Lonely Orbit Frederic Siegel, Benjamin Morard |
1 – Daughter Daria Kashcheeva |
2 – Memorie di Alba Andrea Martignoni, Maria Steinmetz |
1 – Life 24 Kristjan Holm |
1 – He Can’t Live Without Cosmo Kostantin Bronzit |
3 – Uncle Thomas Regina Pessoa |
3 – Symbiosis Nadja Andrasev |
3 – Kids Michael Frei |
____________________________________________
Sezione/Section VISUAL&MUSIC AWARD DAVIDE TOFFOLO |
|
Orpheus Priit Tender Eesti Joonisfilm, 2019 |
Sezione/Section VISUAL&MUSIC AWARD of the popular jury |
|
Orpheus Priit Tender Eesti Joonisfilm, 2019 |
Sezione/Section ANIMAKIDS AWARD of the popular jury |
|
Athleticus Nicolas Deveaux Francia, 2019, |
Sezione/Section ANIMAYOUNG AWARD of the popular jury |
|
Heatwave Fokion Xenos Inghilterra, 2019 |